تبلیغات
my nasa - آشنایی با f-35 (بخش دوم)

طراحی سایت

قالب وبلاگ

طراحی سایت


my nasa
هـــــــــــوا فضا
نوشته شده در تاریخ جمعه 22 اردیبهشت 1391 توسط ایمان



تسلیحات

F-35 شامل یک عدد مسلسل GAU-22/A که نمونه ی چهار لول مسلسل GAU-12 Equalizer 25 mm میباشد ، است.این مسلسل داخل بدنه قرار میگیرد و شامل 182 گلوله برای F-35A ، و غلاف خارجی بهمراه 220 تیر برای F-35B و F-35C میباشد.البته غلافی که در دو نوع C  وB استفاده شده است کاملا استیلث بوده و قابلیت نصب تحهیزات دیگر مانند تجهیزات جنگ الکترونیک و یا تجهیزات شناسایی و ... را دارد.

این جنگنده دارای دو جایگاه حمل تسلیحات در داخل بدنه است و قابلیت نصب 4 عدد پایلون زیربالها و 2 پایلون نزدیک به قسمت انتهایی بالها را نیز دارد.دو پایلون بیرونی فقط  توانایی حمل موشک های هوا به هوایAIM-9X Sidewinder و AIM-132 ASRAAM را دارند.موشک های آسرام در صورت لود شدن در پایلونهای خارجی هواپیما ، فقط مقدار ناچیزی به سطح مقطع راداری آن می افزایند.انواع موشکهای  AIM-120 AMRAAM ، Storm Shadow ، موشک کروز هوا به سطح AGM-158 ، بمبهای هدایت شونده و تانکهای سوخت 1800 و 2300 لیتری نیز قابلیت قرارگیری در دیگر پایلونها را دارند.گرچه استفاده از پایلونهای خارجی باعث میشود تا این جنگنده مقداری از قابلیت پنهانکاری خود را از دست بدهد ، ولی قابلیت حمل تعداد بیشتر موشکها ، بمب ها و تانکهای خارجی سوخت را به F-35 میدهد.این پرنده ی گرون قیمت و زیبا قابلیت حمل 8 تیر موشک آمرام و 2 تیر موشک سایدوایندر را در محفظه های داخلی بدنه ی خود دارد و 6 عدد بمب 2000 پوندی بهمراه دو فروند سایدوایندر و دو فروند آمرام را در جایگاه های خارجی خود حمل میکند.همچنین در محفظه های داخلی خود توانایی حمل دو فروند بمب 2000 پوندی در مدلهی A و C را دارد و در مدل B به دلیل کوچکتر بودن محفظه های داخلی ، قابلیت حمل دو فروند بمب 1000 پوندی فراهم میباشد.جمعا F-35 قابلیت حمل AIM-120 AMRAAM ، AIM-132 ASRAAM ، بمبهای هدایت شونده دوهزار پوندی با سامانه JDAM  ،سامانه JSOW ، موشک ضد زره Brimstone و مهمات خوشه ای را دارد.این جنگنده با این ظرفیت حمل تسلیحات نسبتا بیشتری دز مقایسه با جنگنده های معمولی را دارد و این نشاندهنده ی این است که این پرنده نیز مانند رپتور گزینه ی مناسبی برای جایگزینی با دیگر جنگنده ها میباشد.


F-35_weapons_bay

لاکهید مارتین اظهار میکند که جایگاه های حمل تسلیحات میتوانند فقط برای حمل موشکهای هوا به هوا و یا موشک های هوا به زمین ساخته شوند و پیشنهادی مطرح شد تا در نمونه Block 5 این هواپیما ، بجای حمل دو عدد سلاح ، سه عدد در هر جایگاه لود شود و بمبهای بزرگ جای خود را به موشک های کوچکتر مثل آمرام بدهند.این اپگرید قابلیت حمل چهار عدد بمب GBU-39 که قطر کمی دارند را در هر جایگاه فراهم میکند.البته باز هم نوع Bقابلیت حمل تنها 3 بمب را دارد ، ولی تمام انواع F-35 قابلیت حمل 4 عدد بمب GBU-53/B را در هر جایگاه خواهند داشت.موشک MBDA Meteor نیز درحال یکپارچه سازی جهت استفاده در F-35 میباشد و در دسامبر 2010 مشخص شد که بک فروند Meteor که دارای بالچه های کوچکتر نسبت به مدل معمولی بود برای F-35 تولید شده است

f35

بریتانیا برنامه ای جهت لود شدن 4 فروند آسرام  در داخل بدنه داشت که بعدها این طرح تغییر کرد و قرار شد تا دو فروند در داخل و دو فروند خارج بدنه لود شوند.آسرامهای لود شده ی خارجی تاثیر بسیار ناچیزی بر سطح مقطع راداری هواپیما دارند.
نروژ و استرلیا درحال کارکردن بر روی برنامه ای جهت تبدیل موشک زمین پایه ضد کشتی NSM و نصب آن بر روی F-35 میباشند.نمونه ی بهسازی شده مخصوص F-35 میتواند یک موشک چند منظوره و تنها موشک کروز نصب شده روی این جنگنده باشد که در جایگاه های داخلی این جنگنده قرار خواهد گرفت.مطالعات نشان داده است که پرنده ی گران قیمت ، قابلیت حمل 2 فروند از این موشکها را داخل بدنه و 4 فروند خارج بدنه دارد.برد تقریبی این موشک 278 کیلومتر میباشد.
این نکته نیز شایان ذکر است که بمب اتمی B61 قرار بود تا سال 2017 به مرحله تولید برسد ، اما احتمالا به دلیل تاخیرهای برنامه F-35 ، این پروژه نیز تاخیر خواهد داشت.

پنهانکاری و نشانه ها 

F-35 حهت داشتن سطح مقطع راداری کم از مواد خاصی ، از جمله فیبرهای حصیری ساخته شده و برعکس جنگنده های نسلهای پیشین ، از شکل خاصی برخوردار است که باعث هرچه کمتر شدن امکان شناسایی هواپیما میشود.
جنگنده های نسلهای پیشین (F-15,F-16,FA-18) بیشتر عملیاتهای خود را با حمل تانکهای اضافی سوخت انجام میدادند ، در حالیکه F-35 باید اغلب عملیاتهای خود را بدون استفاده از مخارن خارجی سوخت انجام دهد.
F-35 بر خلاف کوچکتر بودن از رپتور ، دارای سطح مقطع راداری بیشتری میباشد.گفتنی است که ناهمواری های یک توپ گلف فلزی از ناهمواری های سطح رپتور بیشتر است ، در واقع هدف از طراحی رپتور ، عدم شناسایی جنگنده توسط هرگونه راداری بوده است. سطح F-35 به گونه ای طراحی شده است که رادارهای باند X و S که بصورت معمول قادر به ردیابی جنگنده ها و موشک های زمین به هوا و امواج راداری آنها میباشند ، قابلیت شناسایی آنرا نداشته باشند.البته با استفاده از رادارهای فعال در دیگر فرکانس ها ، میتوان این جنگنده را به آسانی شناسایی کرد.خدمه ی زمینی به انجام تست های بازرسی راداری (RVR) پس از انجام تعمیرات نیاز دارند تا از سطح مقطع راداری هواپیما پس از تعمیرات آگاه شوند که این مرحله در نسلهای پیشین مطرح نبود.
یک جنگنده ی پنهانکار باید از تمامی جهات مخفی باشد و نه تنها خود را از دید رادارها مصون نگاه دارد ، این عامل در F-35 مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر مخفی ماندن از دید رادارها ،از کاهنده ی امواج فروسرخ و ... نیز استفاده میکند.
در اواخر سال 2008 نیروی هوایی اظهار داشت که F-35 به هنگام برخاست دوبرابر صدایی که F-15 ایجاد میکند را به همراه دارد و این صدا در هنگام فرود به چهار برابر صدای ایگل موقع فرود تبدیل میشود.به همین دلیل ساکنان اطراف پایگاه های هوایی لوک ، اریزونا و اگلین خواستار انتقال ازمایشات نیروی هوایی شدند.اما طبق گزارشات بعدی که در سال 2009 ارائه شدند ، مشخص شد که F-35 به مقداری که در دفعه اول گزارش شده بود ، صدا ندارد و صدای موتور آن قابل قیاس باF-22 و FA-18  سوپر هورنت میباشد.(حتی F-35 از رپتور کم صدا تر است)

کاکپیت

کاکپیت F-35 شامل یک عدد صفحه نمایش PCD به اندازه 20*8 اینچ میباشد.سیستم شناسایی گفتار موجود در کاکپیت که توسط شرکت Adacel ساخته شده ، طوری برنامه ریزی شده که به خلبان امکان کار کردن با هواپیما را به صورت ویژه ای میدهد.F-35 اولین هواپیمای بال ثابت عملیاتی ایالات متحده میباشد که از این سیستم استفاده میکند ، گرچه این سیستم در AV-8B نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و در دیگر جتها به صورت آزمایشی استفاده شده بود که میتوان F-16 VISTA را در این میان مثال زد.
یک سیستم نمایشگر نیز در کلاه خلبان تعبیه شده است.این سیستم پیش از این نیز در جنگنده هایی همچون F-15,F-16,F/A-18 مورد استفاده قرار گرفته بود.البته این نکته شایان توجه هست که جنگنده های پیشین در کنار این سیستم که موسوم به HMDS است ، از یک عدد هاد (HUD or Head Up Display) بهره میبردند ، ولی F-35 اولین جنگنده ای است که هاد ندارد و تنها از این سیستم بهره میجوید.این جنگنده به یک کنترلر استیک که سمت راست کاکپیت قرار گرفته و مجهز میباشد.
صندلی پرنده Martin Baker US16E در F-35 مورد استفاده قرار گرفته است.این صندلی براساس معیارهای بسیار دقیقی طراحی شده که امکان پرش خلبان در ارتفاع پست ، فشار گرانشی کنترل شده در هنگام پرتاب خلبان و اندازه ی بدن خلبان را دربر میگرد.US16E از دو پرتاب کننده که به صورت ریلی قرار گرفته اند استفاده میکند.شایان ذکر است که کاکپیت  F-16 Fighting Falcon دارای کاکپیت مشابه به F-35 میباشد و خلبانان جهت آموزش پرواز با F-35 از آن استفاده میکنند.

میلیتاری پارسی





طبقه بندی: جنگنده ها،
برچسب ها: آشنایی کامل با جنگنده F-35 Lightning II، F-35 Lightning II، آشنایی کامل با F-35 Lightning II، جنگنده F-35 Lightning II، جنگنده، آشنایی با جنگنده F-35 Lightning II، f-35، F-35، mynasa،
.: Weblog Themes By Pichak :.


free counters
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک


قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

چت

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ