تبلیغات
my nasa - صاعقه

طراحی سایت

قالب وبلاگ

طراحی سایت


my nasa
هـــــــــــوا فضا
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 28 اسفند 1390 توسط ایمان



رای بررسی هواپیمای صاعقه – كه اطلاعات كمی از جزئیات آن موجود است – باید خلاصه‏ای از سابقهء حضور هواپیمای F-5 در نیروی هوایی كشورمان داشته باشیم. نیروی هوایی كشورمان اولین كشوری بود كه هواپیماهای F-5A/B موسوم به «جنگندهء آزادی» یا Freedom Fighter را در سال 1343 شمسی به خدمت گرفت. سابقه بسیار طولانی و ارزشمند پرسنل تعمیر و نگهداری، هزینه اورهال پائین، مصرف سوخت كم، جثه كوچك هواپیما - كه باعث می‏شد از دید برخی رادارها مخفی بماند- همگی باعث شده‏اند كه سالهای طولانی شاهد پرواز این شكاری خوش تركیب در آسمان كشورمان باشیم.

از جمله موفقیت‏های F-5 در جریان جنگ با عراق، شكار MiG-25PD عراقی در شمال شرقی شهر تبریز است كه توسط خلبان شجاع پایگاه دوم شكاری، سرهنگ «حسین شعبانی» و با آتش مسلسل انجام پذیرفت. پس از خاتمه جنگ تحمیلی، در سالهای آعازین دهه 1370 شمسی، پروژه‏ای به نام سیمرغ در قالب تبدیل هواپیمای F-5A (تك كابین) به F-5B (نوع دوكابین جهت آموزش خلبانان مبتدی) در شركت صنایع هواپیماسازی اصفهان (هسا) و شركت صنایع هواپیمایی ایران (صها) به اجرا درآمد و پرسنل توانمند سازمان صنایع دفاع و نیروی هوایی ارتش با موفقیت توانستند قطعات و قالبهای لازم را جهت تولید نوع دو كابین هواپیمای F-5 تولید نمایند؛ همین پروژه استارت خوبی برای بهینه سازی F-5E و همچنین نمونه‏سازی این جنگنده در داخل كشور گشت. 


نیروی هوایی كشورمان تعداد قابل توجهی F-5E در اختیار داشت كه با توجه به نوع سازندهء بدنه و فراوانی نسبی قطعات یدكی، انگیزهء كافی برای بهینه سازی F-5E در كشورمان به وجود آمد. باید توجه داشت كه نوع طراحی بدنهء F-5 بسیار فراتر از زمان خویش بوده و پروسهء بهیته‎سازی توسط كمپانی سازنده – نورثروپ – نیز در سالهای ابتدایی دههء 1980 در قالب ساخت هواپیمای F-20 Tiger Shark  به اجرا درآمده بود. هواپیمای F-20 در مناقصهء‌ نیروی هوایی ایالات متحده در مقابل F-16A بازنده شد و پروژهء ساخت هواپیمای F-20 با تولید تنها 3 فروند، بایگانی شد و به تاربخ پیوست.


با خاتمة جنگ تحمیلی، و ادامهء تحریم‏های تسلیحاتی از طرف ایالات متحده، ساخت برخی مهمات مخصوص هواپیماهای شكاری در داخل كشور آغاز شد. مهمترین وسیلة دفاعی هواپیمای F-5E همان موشك هوابه‎هوای حرارت‎یاب موسوم به سایدوایندر (Sidewinder)، اكنون با روش مهندسی معكوس با نام «فاطر» با موفقیت كامل ساخته شده و در حال تولید انبوه می‏باشد. 
همچنین با ورود به خدمت شكاری‏های ساخت روسیه نظیر MiG-29B/UB و شكاری چینی F-7، برخی موشكهای مخصوص این هواپیماها نیز همراه آنها به ایران وارد شدند. یكی از این موشكها، موشك هوا به هوای R-60 یا AA-8 موسوم به آفید می‏باشد كه تقریباً نمونهء روسی موشك سایدوایندر است.

با عنایت به موارد فوق، بهینه‏سازی هواپیمای F-5E در جهتی پیش رفت كه نمونهء جدید، قابلیت استفاده از اینگونه مهمات جدید را داشته باشد، ضمن اینكه با افزودن یك سكان عمودی، بر قابلیتهای دینامیكی F-5E افزوده گشت. همچنین دو صفحه LCD تمام رنگی به جای برخی از نشانگرهای قدیمی نشست. (در این مورد، یعنی ایجاد کابین شیشه ای یا کابین مجهز به نمایشگرهای تلویزیونی، تشکیک وجود دارد، زیرا خلبانان نیروی هوایی، با این گونه ادوات آشنایی ندارند؛ ضمن اینکه توان طراحی، نصب و تبدیل کابین آنالوگ به دیجیتال، در اختیار کشورهای معدودی قرار دارد.) 
همچنین قابلیت حمل و پرتاب بمبهای 2000 پوندی هدایت شونده لیزری به نام «قاصد» نیز بر روی آذرخش اضافه شده است. این بمبهای هدایت شوند، از نوع لیزری بوده (یعنی توسط اشعهء لیزر هدایت می‏شوند) و بارها توسط صاعقه آزمایش شده و دقت بسیار بالایی دارند.


دو موتور توربوفن RD-33 ساخت كلیموف، توان و چالاكی ویژه‏ای می توانند به صاعقه ببخشند. این جنگنده با موتور RD-33 و استفاده از پس‏سوز، می‏تواند به راحتی به سرعتهایی بین 1.6 تا 1.8 ماخ دست یابد كه از این نظر حدود 14 تا 28 درصد افزایش سرعت نهایی هواپیما را داریم. البته با تصاویری که از صاعقه منتشر شده است، تفاوت چندانی بین اندازهء ظاهری موتورهای آن با F-5 مشاهده نمی شود، ضمن اینکه دود سهمگین موتورهای RD-33 را شاهد نیستیم؛ از این رو، به نظر می رسد تغییرات اعمالی در صاعقه، در قسمتهای آویونیک و سکان عمودی به وقوع پیوسته است و موتورها، همان J-85 مورد استفاده در F-5 می باشند.




صاعقه-80 یا آذرخش-2  ؟ 
صاعقه، گام بعدی نیروی هوایی ایران در روند سیر تکاملی جنگنده های مورد استفاده اش می باشد. (80 به معنی سال 1380 می باشد؛ سالی که جنگندهء صاعقه برای نخستین پرواز کرد.) 
نکتهء بسیار مهم این است که صاعقه و آذرخش، هر دو طرح های دگرگون شده ای از جنگندهء اف-5 می باشند، اما باید توجه کرد که صاعقه، شباهت زیادی به آذرخش ندارد و در ساخت آن، به جای شرکت صها (IACI)، «مرکز فنآوری نیروی هوایی و صنایع الکترونیک» (MATSA) همکاری داشته اند. از نظر شکل ظاهری، صاعقه را می توان مهم ترین مدل ارتقاء یافتهء آذرخش دانست؛ یا به عبارتی دیگر: آذرخش-2 که در تولید آن، تمامی موارد بهبود یافتهء آذرخش، اعمال شده است.



موتور توربوفن J-85 
نکتهء قابل توجه دیگر این است که موتور توربوجت J-85 مورد استفاده در جنگندهء F-5E، با یک موتور توربوفن و کم مصرف و دارای پس سوز بهینه سازی شده بر اساس همان J-85، جایگزین شده است که تکنولوژی آن، بر اساس موتور توربوفن TF-30 P414A می باشد. این موتورهای جدید J-85، دارای کشش بالاتر و قابل ملاحظه ای نسبت به مدل قدیمی خود می باشند. 

دلائل اصلی تعبیه دو سکان عمودی در صاعقه مشخص نمی باشد، اما از دلائل احتمالی و مهم آن، می توان به کاهش سطح مقطع راداری هواپیما، بهبود قابلیتهای پروازی نظیر: مسافت کوتاه شده جهت برخاست، بهبود توان چرخش افقی هواپیما و ... نام برد. 
مورد دیگر، استفاده از بالهای کامپوزیتی بزرگتر در صاعقه نسبت به آذرخش می باشد. این امر ضمن اینکه باعث بهبود قابلیتهای پروازی آن گردیده، بر میزان سوخت قابل حمل درون بالها، افزوده است.



رادار کنترل آتش Phazotron-NIIR N019 
افزون بر موارد فوق، صاعقه، دارای رادار پرقدرت تر و دوربردتری نسبت به آذرخش می باشد. رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت «رهگیری به هنگام جستجو» (TWS) از فاصلهء حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم زمان به دو هدف شلیک کند. توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در Mirage-2000H ارزیابی شده است. 
رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین بوده و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه می باشد.
امروزه انتظار می رود در کنار تولید مدل آزمایش شده، مدلهای بر اساس Glass Cockpit و مجهز به کانارد، تولید شوند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که صاعقه، یک جنگندهء اثبات کنندهء تکنولوژی می باشد و قرار نیست نقطهء پایانی در طراحی هواپیماهای جنگنده در ایران باشد. به بیانی دیگر، قرار نیست صاعقه به عنوان ستون فقرات اصلی نیروی هوایی ایران یا به عنوان جایگزین هواپیماهای در حال سرویس، وارد خدمت شود؛ صاعقه، به عنوان ایستگاهی در مسیر حرکت تکاملی قطار برنامه های تولید جنگنده در ایران تلقی می شود.                                                        منبع. persian military








طبقه بندی: جنگنده ها،
برچسب ها: جنگنده، صاعقه، آذرخش، ایران، نیروی هوایی، f-5، Glass Cockpit، my nasa،
.: Weblog Themes By Pichak :.


free counters
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک


قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

چت

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ